Unde se duce toată murdăria din toaletele avioanelor? De ce se aprind luminile de veghe înainte de aterizare? Sunt atât de multe informații greșite care circulă în spațiul public legate de zborurile cu avionul încât cineva trebuia să le lămurească la un moment dat. Site-ul Budget Travel a făcut o selecție a celor mai frecvente întrebări și, după ce a stat de vorbă cu piloți, membri ai echipajelor și specialiști în domeniu, a răspuns la 10 dintre acestea.

1. Avioanele își aruncă mizeria din toalete în aer?

Ei bine, nu. Nu este adevărat acest mit. Niciodată avioanele nu-și aruncă mizeria în aer. Cel puțin…nu intenționat. Pentru că, spre exemplu, s-a întâmplat ca un bărbat din California să se trezească cu o bucată de mizerie înghețată, căzută dintr-un avion, care i-a trecut prin pânza de la barcă. Amuzant este că ”obiectul” era  de culoare albastră, datorită chimicalelor cu care sunt tratate toaletele din aeronave.

2. Animalele de companie sunt transportate în locuri neîncălzite și nepresurizate?

Există și această legendă, care, dacă ar fi adevărată, ar contrazice legile fizicii. La o altitudine de 10.000 de metri, temperatura e sub zero grade, iar oxigenul insuficient pentru supraviețuirea unei ființe. În realitate, animalele de companie sunt transportate în locuri încălzite și sigure. Totuși, o călătorie cu avionul poate fi destul de chinuitoare pentru animale- spre exemplu, pista este un loc foarte zgomotos în timpul încărcării și descărcării așa că muncitorii de pe aeroporturi poartă căști.

3. Apa din avion este bună de băut?

Din păcate s-ar putea să nu fie. Testele au arătat că apa de la chiuvetă din avioane este plină de bacterii și ar putea să vă îmbolnăvească. Un test în acest sens a fost făcut de Agenția pentru Protecția Mediului din SUA și Wall Street Journal.  Autoritățile americane îi avertizează pe cei care are un sistem imunitar slăbit să evite pe cât posibil apa din avion. Cumpărați apă îmbuteliată pentru a evita orice risc.

4. Ce rol are la aterizare iluminatul din interior?

De ce se aprinde lumina de veghe înainte de aterizarea unui avion? Explicația este aceea că, astfel, ochii pasagerilor sunt pregătiți pentru a vedea afară, în caz de evacuare de urgență. De asemenea, vi se va cere să ridicați storurile înainte de aterizare, astfel încât echipajul să poată vedea afară în caz de accident.

5. Ușa de la toaleta avionului poate fi deblocată din exterior?

Da. Nu trebuie să vă faceți griji dacă vreun membru al familiei rămâne blocat în toaleta unui avion. Chiar în spatele semnului ”no smoking” de pe ușă există, de regulă, un mâner care deschide ușa din exterior.

6. Cât de curat e aerul din avion?

Aerul din cabinele avioanelor este filtrat și adesea iese mai curat decât aerul din spitale. Altele sunt lucrurile de care ar trebui să-ți faci griji în ceea ce privește curățenia. Spre exemplu, este posibil ca măsuța pe care mănânci să fi fost folosită pentru a schimba scutecele unui copil. Să știți că bacteria E coli se găsește în mod regulat pe măsuțele din avioane. Cum poți să te păzești? Să călătorești având la tine șervețele dezinfectante. Și să te speli bine pe mâini.

7. Pernele, păturile și căștile sunt curățate sau schimbate după fiecare zbor, da?

Poți doar să visezi la asta. Echipajele sunt atât de ocupate între zboruri, iar bugetele atât de reduse, încât nu este posibil să facă toate aceste lucruri. Dacă pătura pe care o primești este împachetată și căștile băgate în pungi de plastic, poți să te consideri fericit. Este tot ce poți spera să primești în aceste timpuri.

8. Piloții și copiloții primesc mâncare separată de pasageri pentru a nu putea fi otrăviți de vreun terorist?

Aceasta ar fi chiar o idee bună. Dar realitatea arată că membrii echipajului mănâncă exact ce vor ei să mănânce. Unii își aduc propria mâncare de acasă, alții mănâncă ce se servește și în avion. Pe unele zboruri, pilotul și copilotul pot fi fi serviți într-adevăr cu mâncare separată. Pe altele însă nu.

9. Cum aș putea să fiu sigur că pilotul știe ce face?

Nu poți să știi. Ai putea nimeri să zbori cu unul dintre cei mai renumiți piloți, dar, de asemenea, ai putea ajunge pe mâinile unui echipaj mai puțin pregătit. Cu toate acestea, erorile piloților sunt rare. Iar de multe ori judecăm noi greșit acțiunile celui aflat la manșa avionului. Aterizările ”violente”, spre exemplu, nu ne spun neapărat ceva despre experiența sau competența unui pilot. Pur și simplu se pot întâmpla.

10. Este adevărat că există aer doar pentru câteva minute în masca de oxigen?

Da. Dar nu este atât de periculos pe cât sună. Motivul pentru care avioanele sunt presurizate este acela că, la 10.000 de metri altitudine, nu există suficient oxigen. In foarte rarele cazuri de depresurizare, măștile de oxigen coboară și, deși poate părea înspăimântător, pasagerii au nevoie de ele doar pentru câteva minute, până ce pilotul duce avionul la 3000 de metri altitudine, unde nivelul de oxigen este ok. Totuși, dacă vei avea vreodată ocazia să cobori cu un avion de la 10.000 la 3.000 de metri în câteva minute nu vei mai putea fi speriat niciodată de un mountain-rousse, din nici un parc din lume.

 

Articol precedent

10 ponturi despre Santorini pe care nu le găsești în ghidurile turistice

Articol următor

Wizz Air anunță zboruri directe din Suceava pentru Italia și Marea Britanie

Nu sunt comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *