Eu cred despre mine că, atunci când călătoresc, sunt experiment și inteligent, fac numai deal-uri bune și reușesc să ajung în locuri spectaculoase, cu bani puțini.

De pildă, m-am prins repede cum poți să trăiești ieftin pe o insulă extrem de scumpă cum e Seychelles sau cum să ajungi cu mai puțin de 400 de euro în Chiang Mai din Thailanda.

Pe de altă parte însă, am făcut suficiente greșeli în timpul călătoriilor sau când planificam vacanțe, iar din fiecare am învățat ceva util. Hai să le luăm pe rând:

Nu amâna să cumpări un bilet de avion pentru că ajungi să plătești dublu

Larnaca, Cipru

Greșeala asta e obișnuită. Vrei să pleci într-un loc, începi să răsfoiești site-urile liniilor aeriene și dai peste o ofertă foarte bună. În momentul ăla te gândești așa: „Ok, deci se poate și la prețul ăsta. Ia să văd totuși dacă nu cumva găsesc și mai ieftin”. Și începi să cauți din nou. Numai că, poate ești la muncă sau ai altceva de făcut în momentul ăla, e posibil să amâni operațiunea pentru a doua zi. Și surpriză: a doua zi, nu mai există oferta aia super ieftină. Eu am pățit în iarna asta, când voiam să călătoresc Liban: am găsit o ofertă la Tarom de o sută de euro, dus-întors, dar pentru că nu am cumpărat biletul în ziua respectivă, am ajuns să plec la Beirut cu Aegean Airlines, cu 250 de euro.

De atunci, m-am învățat minte: când găsesc ceva bun, cumpăr pe loc. Nu am bani în momentul ăla? Exact pentru operațiuni din astea mi-am făcut un card de credit. Plătesc pe loc cu cardul și pun banii înapoi la salariu.

E bine să fii fidel unei companii, dar nu uita totuși că balta e plină de pește

Eu și prietena mea suntem foarte atașați de Qatar Airways. Majoritatea călătoriilor în Asia și Africa le-am făcut cu compania qatareză, deci când ne hotărât să plecăm în partea aia de lume căutăm în principal pe site-ul acesteia. Nu e rău să fii fidel unei companii, poți să câștigi și niște bani dacă-ți faci card de fidelitate. Problema e că nu întotdeauna funcționează metoda asta.

De exemplu, anul trecut am tot așteptat niște oferte bune pentru Thailanda de la Qatar, iar în timp ce noi așteptam, au trecut pe lângă noi multe alte deal-uri: și de la Aeroflot și de la AirFrance și de la alții. Le vedeam prea târziu și de fiecare dată ne consolam cu ideea: „Lasă că scoate și Qatar o promoție!” Nu s-a întâmplat asta.

Uită-te de șapte ori pe bilet după ce-ți faci rezervarea, nici nu știi ce trăznăi poți să faci din neatenție

Cuba, Varadero

Pare incredibil, dar eu mi-am cumpărat un bilet de avion pentru Havana și am greșit cu o lună data întoarcerii. Anul trecut am fost în Cuba cu Air Canada, iar biletul costa 600 de euro de persoană, dus-întors. Am bifat data plecării pe 7 noiembrie și, nu știu cum, data întoarcerii 27 decembrie, în loc de 27 noiembrie. Ce a fost în capul meu? Habar nu am. Ce știu sigur e că făceam mai multe lucruri în același timp când mi-am rezervat biletul. Partea cea mai proastă e că am descoperit tâmpenia când deja eram în Cuba și, cu mintea odihnită a omului care tocmai venise de la plajă, mi-am aruncat ochii pe biletul de întoarcere.

Greșeala m-a costat 350 de dolari și două zile în plus de stat în Cuba. Am sunat la Air Canada din Havana, mi-am schimbat biletul pentru 29 noiembrie (pentru 27 noiembrie trebuia să plătesc o taxă de o mie de dolari), dar de atunci casc ochii cât cepele când mai fac rezervări. Și oricum nu mă mai ocup de asta decât seara, când sunt acasă, cu mintea limpede, nu când sunt la serviciu și mai fac și alte chestii în același timp.

Nu fi excesiv de prudent, când nu e cazul

Havana, bulevardul Malecon

Când am mers în Cuba, primele zile le-am petrecut în Havana. Deși toate site-urile pe care le-am consultat spuneau că hotelurile sunt proaste și foarte scumpe, deci mai bine te cazezi la localnici, am zis să nu riscăm nimic în primele zile. Vom ajunge noaptea, după un zbor foarte lung, mai bine mergem direct la un hotel, vedem apoi dacă rămânem acolo sau ne mutăm la o „casa particular” (pe care poți s-o găsești, de acasă, pe Airbnb)

APROAPE TOT CE TREBUIE SĂ ȘTII DACĂ VREI SĂ CĂLĂTOREȘTI ÎN CUBA

Hotelul a fost o mizerie. În noaptea în care am ajuns nu funcționa liftul, a trebuit să urcăm pe scări până la etajul zece, iar camera mirosea a mucegai. A doua zi ne-am mutat într-o „cameră de lux”, care nu mai avea mucegai, dar era plină de gândaci. Totul la prețul de 120 de euro pe noapte. În zilele următoare, am stat într-o casă particulară, absolut confortabilă și curată, la 25 de euro pe noapte. Partea amuzantă e că angajații hotelului știau că vând o mare țeapă, chiar ei ne-au ajutat să ne mutăm într-o pensiune din spatele hotelului.

Ideea e că, dacă toată lumea îți spune că ceva e țeapă, atunci cu siguranță e țeapă. Și ca s-o citez pe gazda din Havana, căreia i-am povestit întâmplarea cu hotelul: „Dar cine mai stă în ziua de azi la hotel în Cuba?” „Proștii ca noi”, am răspuns.

O cazare mai ieftină poate fi mai scumpă, dacă pui la socoteală și drumul

Otres Beach, Cambodgia

Când am fost în Cambodgia, planul de călătorie s-a chemat simplu: ieftin și bun. Cambodgia este o țară destul de slab dezvoltată din punct de vedere al infrastructurii de turism, dar este senzațional de frumoasă și foarte ieftină. Când e totul e ieftin în jurul tău, parcă Dumnezeu îți ia mințile și începi să cauți numai prețuri mici.

Înainte să ajung în Sianoukville am căutat pe Agoda cazare și am ales numai hoteluri ieftine și confortabile, de maxim 15-18 de dolari pe noapte. Din păcate, cu cât era mai ieftină cazarea, cu atât era mai departe de zona centrală. Așa că banii pe care i-am economisit la cazare i-am dat pe tuk-tuk-uri și taxi. De fapt, am dat mai mult.

Nu-ți lăsa călătoria exclusiv în mâinile unor funcționari de la companiile aeriene. În realitate, nu le pasă atât de mult de tine

Coin de Mire, Mauritius

Am pierdut și eu avioane, ca toată lumea. Iar când asta se întâmplă din vina companiei aeriene, tot ea trebuie să rezolve situația. De aici însă lucrurile se complică și hai să-ți spun cum: să zicem că trebuie să ajungi în Mauritius și cumperi bilet de la avion la Air France, pe ruta București-Paris, Paris-Mauritius. S-a întâmplat însă ca avionul București-Paris să nu poată pleca decât cu o oră întârziere, din cauza unei defecțiuni, astfel încât să nu mai putem prinde zborul de Mauritius.

CE POŢI SĂ PĂŢEŞTI CÂND PIERZI AVIONUL DIN VINA COMPANIEI AERIENE. O ÎNTÂMPLARE CU AIR FRANCE ŞI EMIRATES

Am mers la ghișeul Air France, iar un funcționar de acolo ne-a rerutat prin Amman, Dubai, Mauritius. Din păcate, legăturile au fost foarte strânse (transferul din Amman dura mai puțin de o oră, în condițiile în care Emirates închide poarta de îmbarcare cu 45 de minute înainte de decolare), avionul de Aman a întârziat jumătate de oră, așa că am rămas în capitala Iordaniei vreo 13 ore, până când o angajată Air France ne-a găsit altă cursă, nu înainte să ne muștruluiască puțin la telefon:

„Dacă v-ați dat seama că nu aveți timp să prindeți avionul din Amman, de ce ați acceptat această ofertă?”. Morala e simplă: chiar dacă compania e obligată să te ducă pe banii ei la destinație, asta nu înseamnă că trebuie să te abandonezi în brațele angajatului companiei aeriene. Uneori, fie nu-l duce prea mult capul, fie vrea să scape mai repede de tine, pentru că în spatele tău la coadă, mai sunt alte zeci de persoane cu exact aceeași problemă.

Ascultă-i pe localnici, știu mai bine decât tine ce e scump și ce e ieftin

Downtown, Beirut

Beirut este o oraș relativ scump, iar tendința firească a taximetriștilor este să te jupoaie. Înainte să ajung în Liban, gazda de pe Airbnb mi-a scris pe WhatsApp să folosesc Uber, pentru că taxiurile sunt scumpe. Nu l-am ascultat pentru că am gândit exact așa: „Lasă că știu eu să negociez cu taximetriștii, am făcut-o într-o grămadă de locuri din lumea asta”.

11 LUCRURI DESPRE LIBAN PE CARE NU LE GĂSEȘTI ÎN GHIDURILE TURISTICE

Când am ieșit din aeroport, un taximetrist a venit la mine și mi-a cerut 40 de dolari pentru o cursă până în cartierul Gemmayzeh, unde aveam cazarea. Am negociat cu el până la 25 de dolari și m-am crezut, evident, super șmecher. La întoarcerea la aeroport, când am venit cu Uber, am realizat cât de „șmecher” fusesem. Cursa a fost doar 15 dolari. Ideea e că fusesem avertizat de un localnic, dar m-am bazat pe experiența mea. Ei bine, am greșit. Ca de multe alte ori când m-am bazat doar pe intuiția și experiența mea.

Pe mine, poți să mă urmărești și pe Facebook sau Instagram.

Previous post

Sri Lanka luptă să-și recâștige turiștii. Inclusiv în România

Next post

Care sunt, cu adevărat, barurile și băuturile lui Hemingway din Cuba