E foarte multă lume intrigată de accidentul aviatic de sâmbătă dimineață, de lângă Rostov-pe-Don, când un avion FlyDubai s-a prăbușit cu 62 de oameni la bord (detalii aici). Chiar și oameni care au văzut și auzit multe la viața lor în materie de catastrofe aviatice.

Avionul, care venea de la Dubai, s-a învîrtit cam două ore și jumătate în aer deasupra aeroportului din Rostov-pe-Don, piloții neîndrăznind să aterizeze din cauza vântului puternic și a ploii. În tot acest timp, alte avioane erau direcționate către alte aeroporturi din apropiere, unde aterizau în siguranță. Cu toate că mai aveau combustibil pentru aproximativ încă două ore de zbor, cei doi piloți ai cursei FZ 981, căpitanul cipriot și copilotul-spaniol, au preferat să forțeze o a doua coborâre la Rostov, după ce prima încercare de aterizare eșuase.

FlyDubai era, până în acest moment, foarte bine cotată în ceea ce privește siguranța pasagerilor, avionul, un Boeing  737-800, aproape nou, iar echipajul avea experiență cu carul: 5.965 ore de zbor- căpitanul și 5.769 ore- copilotul. Și atunci de ce s-a prăbușit zborul FZ 981?

Geoffrey Thomas, unul din editorii de la Airline Ratingsface unele observații interesante despre ceea ce numește un zbor care ”avea toate motivele să ajungă la destinație”.

Ultimele rapoarte ale catastrofei de ieri arată că, în momentul în care avionul s-a lovit de sol, vântul bătea în rafale încrucișate cu viteze de până la 97 de kilometri pe oră. Adică mult. Cu toate acestea, piloții avionului știau că viteza vântului era de numai 76 km/oră.

Un alt factor care ar fi putut influența evenimentele a fost forfecarea, schimbarea bruscă de direcție a vântului.

Totuși, controlorii de trafic le-au transmis piloților o ”prognoză moderată de schimbare de vânt”.

De asemenea, pare ciudat ca, după ce au așteptat două ore și jumătate în aer, piloții să aleagă brusc să facă o a doua încercare de aterizare, când un avion Aeroflot a fost direcționat cu succes către alt aeroport, aflat la 30 de minute distanță.

Limba și procedurile diferite pot fi un factor important, în condițiile în care controlorii de trafic vorbesc rusă cu piloții companiilor autohtone și engleză cu cei ai liniilor aeriene străine. E posibil astfel ca instrucțiunile privind direcționarea către un alt aeroport, date pilotului rus de la Aeroflot, să fi fost înțelese de acesta, dar nu același lucru să se fi întâmplat în ceea ce privește piloții străini de la FlyDubai.

De asemenea, în Rusia (ca și în China) distanțele și altitudinea în aviație sunt exprimate în metri, iar în restul lumii în picioare.

A fost puterea vântului care bătea în rafale înțeleasă clar de cei doi piloți? se întreabă, pe bună dreptate, Geoffrey Thomas. 

Vom afla probabil destul de repede pentru că anchetatorii au găsit deja cutiile negre ale avionului prăbușit.

Citește și S-a mai dus un mit. Prăbușirea inexplicabilă a unui avion FlyDubai în Rusia

 

 

Previous post

S-a mai dus un mit. Prăbușirea inexplicabilă a unui avion FlyDubai în Rusia

Next post

Cuba on the edge of change

No Comment

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.